Ska du köpa anhängare och likes på sociala medier?

Redan i april rapporterade Instagram att man nu har mer än 700 miljoner aktiva användare per månad, och att det växer snabbare än någonsin. Men många av de omgivande kommentarerna på baksidan av detta noterade att många av profilerna på Instagram är bots, artificiellt blåsa människors anhängare och Likes räknas mot en avgift, för att öka deras rykte och – när det gäller “influencers” – tjäna dem pengar.

Det är definitivt sant att det finns många Instagram bot alternativ och sätt att fuska systemet – bara den här veckan såg jag detta på Twitter:

Det är så lätt att öka din Instagram följande, och en ny rapport i The New York Times har också kastat mer ljus över gissel bots, bland rapporterna om falska nyheter och falska anhängare som enligt uppgift används för att påverka den politiska cykeln. Du hittar också billiga likes på Snorbilligt.se.

Enligt den rapporten har botaktiviteten ökat på Instagram sedan införandet av deras flödesalgoritm, med människor som vill öka eller behålla sin närvaro genom att ge sig själva fler Likes – vilket säkerställer att deras innehåll är mer sannolikt att ses.

Och här är saken – för vissa människor, köpa likes och anhängare faktiskt vettigt.

Här är varför.
Fallet för förfalskningar

För en liten stund frågade en vän till mig hur hon kunde odla sin Instagram efter, och om hon skulle överväga att bara köpa följare för att få en rivstart. Jag sa till henne definitivt inte, att det är ingen idé att köpa förfalskningar som inte kommer att engagera sig, som inte kommer att interagera, och som faktiskt är lätta att upptäcka.

Men hennes användningsfall var något mer unikt än normalt – den här vännen är en blivande modell, och hon sa att många byråer inte ens kommer att ge henne en titt-in om hon inte har 15k anhängare på Instagram.

Läs mer om detta på Köpa billiga likes & följare på Snorbilligt.se

På det hela taget, och titta på de omständigheter som berörs, köpa bots faktiskt kan vara meningsfullt. Jag skulle fortfarande avråda från det, du tar en stor risk att köpa bots – det är ingen idé att ha 15.000 anhängare om din profil bara kommer att bli förbjuden. Men för att ens börja med vissa byråer behövde hon en utgångspunkt, och organisk tillväxt skulle ta tid.

Naturligtvis är detta mer ett fall av missförstånd från byrån, eller industrin som det där (hon noterade att detta är ett vanligt krav i dessa dagar), men fortfarande, i detta fall, med dessa kval, köpa anhängare kan faktiskt vettigt. Det är inte bra, det är fel för dessa människor att missta följande för inflytande, och att vara okunnig om hur sociala plattformar kan gamed för detta ändamål. Men egentligen speglar det faktiskt branschen i stort – oavsett hur man ser på det, follower räknas faktiskt roll.

Om du till exempel går till en Facebook-sida och har 132 gilla-markeringar kommer du att bedöma det, särskilt om en konkurrerande sida har 5 000 gilla-markeringar. Och även om det är fullt möjligt att göra en del undersökande arbete och fastställa om en sida kan ha köpt deras följande, de flesta vanliga människor antingen inte vet hur, och / eller inte kommer att bry sig åt båda hållen. Så en efterföljare räkna – även en falsk en – är inflytelserik.

Samma sak med Twitter – gå till Twitter just nu och du kommer att kunna hitta en hög med “influencers” med 100k anhängare eller mer, men som genererar nära noll engagemang med sina tweets. De följer förmodligen också 99k människor – så ja, de har en hel del anhängare, vilket gör dem verkar inflytelserika, men de flesta är bara efter tillbaka för att öka sina egna siffror. Det är här påverka statistik som Klout komma in, men de kan också gamed. Det enda sanna sättet att mäta inflytande är att bedriva din egen forskning om deras engagemang priser och interaktioner – men återigen, som nämnts, de flesta människor inte.

Om du ser någon med en miljon anhängare, du uppmärksamma när de kontaktar dig – varumärken uppmärksamma när de tweet. Och ja, de tjänar pengar enbart på grund av deras efterföljare räknas – som visas i detta diagram baserat på influence.co forskning.